zondag 18 januari 2015

Review: Vicious by V.E. Schwab

Vicious was het eerste boek dat ik van schrijfster V.E. Schwab las. Het bleek een donker verhaal vol anti-helden en mensen met een hoek af. En met Victor... Ik kan alleen maar zeggen: het deed me watertanden naar meer. Veel meer.

Ok, ten eerste: kijk naar die cover! Hoe zalig is die? Hij geeft voor mij perfect de toon en sfeer van dit boek weer: donker en met een megalomaan kantje. Ik ben misschien een beetje biased, aangezien het niemand minder dan Victo Ngai was die deze cover ontwierp.

In Vicious maken we kennis met Victor en Eli. Twee beste vrienden die samen op zoek gaan naar het bestaan van ExtraOrdinaries, ofte mensen met bovenmenselijke gaven. De twee ontdekken dat EO's echt bestaan en proberen uit te vissen hoe je een EO maakt. Tien jaar later komen we opnieuw bij Victor terecht, die op dat moment juist uit de gevangenis ontsnapt is en naarstig op zoek is naar Eli...

Wat er precies is in het verleden gebeurd is, kom je als lezer stapsgewijs te weten. Schwab wisselt steeds af tussen de standpunten van verschillende hoofdpersonages en tussen hun verleden en het heden. Dit zorgt er voor dat alle personages uitgediept worden, maar ook dat je gaat meeleven met de personages, ondanks hun dubieuze persoonlijkheden.

De vertelstijl, de bovennatuurlijke gaven en de personages die allemaal een serieuze hoek af hebben, zorgden ervoor dat ik dit boek echt zalig vond. Vanaf de eerste pagina had het verhaal mij beet (het begint allemaal op een kerkhof) en ik wou het boek eigenlijk gewoon zo snel mogelijk uitlezen!

Vicious maakte mij alleszins nieuwsgierig naar V.E. Schwab's overige boeken, maar vooral naar haar nieuwe boek, A Darker Shade of Magic, dat in februari uit komt. Het boek gaat over magiërs die tussen parallelle werelden kunnen reizen en speelt zich in verschillende versies van London af. Als dat niet goed klinkt, weet ik het ook niet meer. Bovendien heeft het boek een belachelijk mooie cover, alleen al daarom komt er een fysieke versie in mijn boekenkast!

// In January I finally finished reading Vicious. I started this book somewhere last year and although I enjoyed it I didn't had the time to finish reading it until now. I loved this book! Every page and every character (well almost every character). I love how screwed up everyone is and how you can only root for them. If you like twisted stories, super heroes & villains this book is for you.

Vicious door V.E. Schwab
368 pagina's
Engelstalig
Gelezen als e-book

1 opmerking:

  1. Als één van mijn voornemens voor 2015: meer boeken lezen, zal ik deze ook op mijn to-read-list zetten! Leuke review :)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.