woensdag 12 november 2014

Workspace Wednesday

Whoop, I'm a little bit excited about this post. Not because of the world altering content in it (there's none), but because I've wanted to do another Workspace Wednesday post for soooo long, but I always forgot to take pictures when there's still light outside. Why, you probably wonder, are you so excited to share a messy desk and some photo's of sketchbooks? Well, because this year this will be the only way I'll be able to share (school) projects. Alle our assignments are due in March, so until then I can't share anything finished.

Amai, deze blogpost staat al zo lang op mijn to do lijst. Ik wil al jullie al heel lang een nieuwe aanblik op mijn rommelig bureau bieden, maar ik vergeet de hele tijd dat ik voor foto's ook best daglicht gebruik. Dus uitstel, afstel, ge kent dat wel. De Workspace Wednesday posts zijn dit jaar de enige manier waarop ik mijn schoolopdrachten ga delen met jullie. Al onze deadlines liggen in maart, wat er op neer komt dat tot dan ik officeel niet afgewerkt ga hebben en waardoor er hier heel veel vreemde schetsen gaan voorbij komen. :p Daarnaast hoop ik ook af en toe sneak peeks te kunnen tonen van DIY's die ik aan het doen ben en mss stukjes van mijn mini-illustratie cursus die ik momenteel volg bij Wisper. We zien wel. :)

At the moment I'm working in three different sketchbooks. I have one for my bachelor thesis and ordinary graphic design assignments. The second I use for my CREARES project, which is a project to specialize in a topic. I'm doing book covers, so I bought this A4 sketchbook so I can work big. I hope to experiment with typography, moodboards and all sorts of sketches. My third sketchbook is my personal sketchbook, where I can still draw whatever I want. Three sketchbooks is a lot, but it was the only way I could manage all my different projects without freaking out that everything would feel like work.

Momenteel werk ik in drie verschillende schetsboeken. Eén voor mijn CREARES project (voor de boekcovers), één voor mijn andere schoolopdrachten en voor mijn bachelorproef en dan ten slotte nog mijn privé schetsboek. Dat is helemaal anders dan ik de laatste jaren gewoon was, maar het is blijkbaar de enige manier die voor wat rust in mijn hoofd zorgt, want alles door elkaar (schoolwerk en privé), zag ik absoluut niet zitten. Het CREARES project is een speciaal onderzoeksproject en daarvoor wou ik ook graag een apart schetsboek (een A4!) waar ik mij volledig in kan uitleven qua moodboard, typografische oefeningen en idee-schetsen voor covers. Hopelijk is dat schetsboek tegen maart propvol en kan ik tevreden terugbladeren.

My skulls have spent some time on my desk since I discovered they are the perfect object for practising still life drawings. I wasn't sure I would be able to draw anything that looked like the original, but I think my sketches turned out pretty good. I always put my skulls back on their shelves, because I'm certain if I just let them laying around on my desk they will get crushed when a pile of books and paper tumble over.

Tijdens een schets/praatmiddag met een vriendin begon deze mijn kattenschedel te schetsen. Ik had er nog nooit bij stil gestaan dat mijn kleine verzameling de perfecte objecten voor stillevens zijn, dus probeerde ik het zelf ook eens. Ik had het niet verwacht, maar ik vind dat alles er nog goed uitgekomen is! Er zijn nog 8 pagina's in mijn schetsboek, hopelijk is dat vol voor het einde van de maand, want schetsen voor fun schiet er wel eens bij in met al die taken die we hebben.

The last thing you'll find on my desk are these small handmade sketchbooks. I made two little books in a Japanese inspired style. Basically it's one long sheet of paper that's folded into a little booklet. I hope to fill the different panels of the booklet soon with a series of sketches that will all fit together in one big illustration when I flatten the booklet. Or that's the plan. I'm not sure when or what the topic will be, but soon-ish

Tegenwoordig slingert er ook een handgemaakt schetsboekje rond op mijn bureau (twee eigenlijk, eentje moet dringend, dringend op de post). Het is er eentje in Japanse stijl waarbij er één heel lang papier gevouwen is tot een boekje. Ik ben van plan om er een reeks schetsen in te maken die allemaal samen één lange illustratie vormen. Nog geen idee wanneer ik dat ga doen of waarover, maar 't is een plan!

3 opmerkingen:

  1. aha een illustratie workshop, daar wil ik alles over horen :-)
    Heb jij ook een mentor? En mogen we weten waar je project over gaat? Momenteel help ik ook iemand met haar project fotografie. Best spannend :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik volg een korte cursus illustratie & tekst bij WISPER. 't Is maar 4 keer en 't was eigenlijk best duur voor maar vier lessen, maar 't is tof. Ik ben voor een keer echt mijn schetsen aan het uitwerken in potlood en 't is zo vrij! Geen regeltjes (behalve diegene die ik mijzelf wil opleggen ^-^)

      'k Heb idd ook een mentor voor CREARES, Peter Goes, een illustrator uit Gent. Vandaag mijn eerste face to face gesprek gehad en 't was heel leerrijk en enorm motiverend. Zo dankbaar dat iemand zomaar zijn tijd in mijn project wilt steken. Ik wou graag iets doen met illustratie en digitalisering van illustraties (maar op zo een manier dat het handgetekende element behouden blijft, niet dat alles digitaal is) en aangezien ik een beetje een boekverslaving heb nu, heb ik er voor gekozen digitale boekcovers te maken. De bedoeling is 5 uitgewerkte covers en ik baseer mij op schetsen die ik maak voor en na het lezen (om te kijken hoe mij dat beïnvloed in mijn idee-schetsen). Voorlopig heb ik nog niet veel, maar soon! (hopelijk).

      En zo cool dat ge ook mentor zijt! Is't voor iemand van Artevelde? Of zijn er nog scholen die CREARES hebben? :p

      Verwijderen
  2. Ik weet niet of andere scholen ook zo een creares hebben maa dit project is ook voor Artevelde (Mariakerke).
    Veel succes met je project, ik kijk al uit naar de resultaten!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.